Fehér Taráról

FEHÉR MEGSZABADÍTÓ
SZITA TARA (DRÖLMA KHARMO)
 Fehér Tara2
TÁRA
 
A buddhista mitológiában az egyik legnépszerűbb női alak a végtelen könyörületesség megtestesítője, akinek kultusza különösen Tibetben, Mongóliában és Nepálban elterjedt. Nem ismeretes, hogy személye mikor és hol tűnt fel először, de valószínű, hogy az i.sz. 1. évezred első felében Indiában, erre utal óind neve is, amelynek jelentése: csillag. Az első európai misszionáriusok Szűz Máriával azonosították. Amikor kultusza a 11. században eljutott Tibetbe, származásáról több mítoszt is lejegyeztek. Az egyik változat szerint Tára Avalokitesvara (lásd Kuan-jin szórólapunkat), az egyik legfontosabb bodhiszattva – megvilágosodásra törő, segítő lény – könnyéből született, amikor az a világ szenvedéseit siratta. Más változat szerint élt valaha egy hercegnő, akibe beköltözött a megvilágosodás szelleme. A szerzetesek úgy vélték, hogy az újjászületésűen ezért férfiúnak kellett volna lennie. A her­cegnő ezt visszautasította, mondván, számára mindegy, hogy milyen alakban született meg, sőt örül női mivoltának. Sokan akarják férfi alakban elérni a nirvánát, de kevesen tekintik a nőiséget a megvilágosodás eszközének. Ő e kevesek közé kívánja magát sorolni. Ezután hosszú meditációba merült, majd fogadalmat tett, hogy megszabadít minden élőlényt a szenvedéstől, a létezés, a szanszára kínjaitól. A hercegnő így Tárává lényegült, s azóta is naponta beváltja fogadalmát. Tára a tibeti nép eredetmondájában is szerepel. A monda szerint a tibetiek egy (később Avalokitesvara megnyilvánulásának tekintett) majomtól és egy buja hegyi démonnőtől származnak. Ezt a démonnőt Tára inkarnációjának tartották.
A legendák úgy tudják, hogy Brihaszpatinak, az istenek nevelőjének volt a felesége, de szépsége miatt Szoma napisten elragadta férjétől. Az erőszakos cselekedet háborút robbantott ki a Brihaszpati megsegítésére siető istenek és a Szoma mellé álló aszurák (félistenek) között. Végül Brahma visszaadta Tárát hitvesének, ám az addigra már fiat szült a napistennek.
A buddhizmus – pontosabban a vadzsrajána – panteonjában különféle neveken 21 Tárát tartanak nyilván. Indiai királynői ruhában ábrázolják, kéz és lábtartásuk, valamint színük szerint különböztetik meg őket. A legismertebbek: a Zöld Tára (Szjamatára) és a Fehér Tára (Szitatára). Ők a kegyes, a többiek a haragvó Tára megszemélyesítői.
Sok történelmi személyiséget is e mitológiai alak megtestesülésének tartottak, például a nepáli hercegnőket Zöld Táraként, a kínai hercegnőket Fehér Táraként tisztelték. II. Katalint, „minden oroszok” cárnőjét lámahitű burját alattvalói ugyancsak Fehér Tárának tartották.
Mivel a végtelen könyörületesség Tára lényege, segítségében bízva, alakját gyakran megmintázták, nemzedékekről nemzedékekre örökítve hagyományos megjelenési formáját. A hagyományokat őrzik a nálunk kapható, eredeti tibeti kézműves munkával készült, különböző nagyságú, kecses, vörös- és sárgaréz Tára szobrocskák is, amelyek nemcsak szépségükkel bűvölik el mindazokat, akik megvásárolják őket, de nyugalmat és biztonságot sugároznak otthonaikban. Hiszen Tibetben úgy hiszik, hogy már Tára nevének említése is sok bajtól szabadít meg...
 
Fehér Tara: Avalokitéshvara* (Csenrézi) egyik könnycseppjéből született a Mani kabum szerint, amikor a világra nézett és látta a sok szenvedő lényt. A másik könnycseppjéből keletkezett Zöld Tara. Fehér Tara fő fogadalma a betegségek eltávolítása, az élet meghosszabbítása, a korai halál elhárítása, a lények szükségleteinek kielégítése és védelmezése. Fehér testén bodhiszattva ékszerek, öt drágakő korona és selyemsálak képezik felső öltözetét, míg alsó egy szári szoknya. Lábait keresztbetéve rakja vadzsra tartásba jelezve, hogy szamszára és nirvána számára illúzió s ő a tiszta jelenlét állapotában létezik. Egy fehér lótuszvirágon és mivel békés aspektus, ezért fehér holdkorongon ül. Testét ragyogó szivárvány aura (lha lélek aura (asztráltest) és fejénél Szok (szrog) életenergia (prána) aura hatja át. Hosszú fekete vagy kék haja egy része fel van kötve, másik része vállára hullik. Jobb keze jobb térde előtt kifordított tenyérrel a legmagasabb áldás adásának mudra tartásában helyezkedik el, míg bal kezében a mellkasa előtt egy lótuszvirág szárát fogja hüvelyk és gyűrűsujja (menedék adó kéztartás) között. A lótusz virágzata, ami Tara istennő eredendő tisztaságát szimbolizálja, a bal füle mellett nyílik.
Fehér Tarának hét szeme van (két normál, egy bölcsességszem a homlokán, egy-egy szem a tenyerei közepén és egy-egy szem a talpai közepén), ami transzcendens tudatosságának sokrétű cselekvő voltát szimbolizálja minden lény felé.
Feje fölött Amitabha (vagy Amitájusz) Buddha ül, mivel a lótusz családba tartozik. A magszótagja a fehér HRIH vagy a fehér TAM szótag.
Ha valaki szeretné hívni és nem rendelkezik még átadással, akkor a speciális mantrája helyett alkalmazhatja az általános Tara mantrát az ő hívására is: OM TARE TUTTARE TURE SZVAHA (vagy tibeti akcentussal SZÓHÁ-nak ejtve). Zengess egy HRIH-t vagy egy TAM-ot és lásd, amint előtted összesűrűsödik a térből alakja. Majd kulcsold imára kezeid és mély odaadással mondj egy imát, majd közöld kérésed. Ezután kezdd el mondani a fentebbi mantrát és lásd, amint Fehér Tara istennő fehér fénye szívcsakrájából kisugárzik rád és megtisztít minden betegségtől s megnöveli élethosszad. Mikor úgy érzed, eleget gyakoroltad, akkor egy hosszanti Á hanggal olvaszd fel az előtted vizualizált Tarát a térben és érezd, hogy bármikor szükséged van rá, ő egyből újra összesűrűsödik neked és segíteni fog vagy védelmet ad. Amikor hívod, soha ne feledd: ő megvilágosodott emanáció, tehát semmiféle olyan kívánságod nem fogja teljesíteni, amit nem tart megfelelőnek a fejlődésed érdekében és soha ne tekints rá szellemként. A helyes látásmód egy kriya tantra szinten, hogyha úgy tekintesz rá, mint a megvilágosodás nagy transzcendens istennőjére, aki gyermekeként óv Téged és gondoskodik rólad hosszú világkorszakokon át.
 Fehér Tara
 
* Avalokitésvara (aki egyébként a könyörületesség istene, tibeti nevén Csenrézi) női párja
 
Állítólag, amikor Avalokitésvara látta az emberek mérhetetlen szenvedését, egy könnycsepp kicsordult a szeméből, és ebből született Tara, akinek 21 megnyilvánulási formája létezik, amelyeket színük, kéz- és lábtartásuk alapján különböztetik meg. Legismertebb a Zöld Tara, és a Fehér Tara. Ők a kegyes, míg a többiek a haragvó Tara megszemélyesítői.
 
 

Legyen hírlevél: